Toget, der aldrig nåede Dragør Havn

Amagerbanen skulle have været forlænget ned til Dragør Havn, men det blev der sat en stopper for. Dines Bogø fortæller, hvad der skete.
1912. Udstykkerne Charles Hansen og Hans Adolph Lomholt havde taget højde for, at “Havnebanen” gik gennem udstykning. Da villaerne blev opført skulle man sikre sig, at huset inde på grunden lå tilstrækkelig langt fra “banen”, da man kun kunne leje banearealet.
1912. Udstykkerne Charles Hansen og Hans Adolph Lomholt havde taget højde for, at “Havnebanen” gik gennem udstykning. Da villaerne blev opført skulle man sikre sig, at huset inde på grunden lå tilstrækkelig langt fra “banen”, da man kun kunne leje banearealet.
20220815 DB korr | foto fra dragørnews.dk

Velkommen til “I Byen med Bogø“, hvor Dines Bogø byder ind med små lokale historier og fortællinger fra Dragør og omegn.


Toget, der aldrig nåede Dragør Havn

Mange har hørt om, at der var engang var 12 km lang lokalbane på Amager. Vi kan stadig glæde os over flere af de gamle stationer, der blev bygget til banen i 1907.

Jernbanen lå mellem Amagerbro og Dragør. Det var en kombineret person- og godsbane. Persontrafikken stoppede i 1947. Godstrafik stoppede gradvist i årene efter. Metro M2 er fra Øresundsvej mod syd anlagt på det gamle ”Amagerbaneareal”.

De færreste ved nok, at der engang var planer om at forlænge Amagerbanen endnu længere, så den ville have gået fra Dragør Station og ned til Dragør Havn. I dag kan man stadig finde den type havnespor, blandt andet i Hundested.

Standlinien. Havnebanens spor skulle ligge ved flagstangen, der ses ved siden af den daværende busgarage. Dragør Biografteater blev senere opført, hvor garagen lå. Postkort via Jan Jørgensen.
Standlinien. Havnebanens spor skulle ligge ved flagstangen, der ses ved siden af den daværende busgarage. Dragør Biografteater blev senere opført, hvor garagen lå. Postkort via Jan Jørgensen.
En model af Station og Postkontor  i Hundested udført i størrelse H0 (1:87)
En model af Dragør Station og Postkontor udført i størrelse H0 (1:87).

Udvidelse

Jamen, hvordan skulle man kunne forlænge banen? På Amagerbro station (Amagerbrogade 19) var banen allerede forbundet via et godsspor over Langebro til DSB’s sporareal på Sjælland.

Der var langs banen mange sidespor til fabrikker og i 1942-46 var der også flere sidespor til Københavns Lufthavn Syd.

Men Amagerbanen havde i 1906 planlagt en ”Havnebane”, der skulle anlægges fra Dragør station gennem det kommende villakvarter til pladsen foran Dragør Strandhotel.

1906. Teknisk tegning fra Amagerbanens arkiv. Bemærk, at banen ligger ude i Øresund. Der blev fyldt op og derfor slår Strandstien i dag et sving ud for Løkkestien
1906. Teknisk tegning fra Amagerbanens arkiv. Bemærk, at banen ligger ude i Øresund. Der blev fyldt op og derfor slår Strandstien i dag et sving ud for Løkkestien.

Arealet var eksproprieret. De senere villaejere fik lov til at leje arealet mod at garantere at evt. bygninger blev fjernet, hvis havnebanen skulle anlægges. I 1918 anlægger foreningen “Dragørs Fremme” en strandsti på “Havnebanen”.

I dag kan bilisterne glæde sig over, at der er P-mulighed på Løkkevej. På det gamle baneareal, hvor forbindelse mellem stationen og havnebanen skulle have været, ligger ejendommen Postgården, der er opført i 2001. (Fotos: 2006 og 2021, Dines Bogø).

Chokket i 1959

I sommeren 1959 var grundejerne i et af Amagers dyreste villakvarterer ved, at få morgenkrydderen galt i halsen.

Der skulle etableret en færgeforbindelse mellem Dragør og Limhamn og hvordan skulle færgetrafikken afviklet til Dragør havn gennem byen?

I 1959 var der oprør i villakvarteret lige nord for Den gl. Bydel. Man fik forhindret færgetrafikken gennem det villakvarter. Rønne Allé syd for Den gl. Bydel fik i stedet fornøjelsen af trafikken fra 1960-99.
I 1959 var der oprør i villakvarteret lige nord for Den gl. Bydel. Man fik forhindret færgetrafikken gennem det villakvarter. Rønne Allé syd for Den gl. Bydel fik i stedet fornøjelsen af trafikken fra 1960-99.

Dragør kommunalbestyrelse forestillede sig på et tidspunkt, at man ville købe det gamle havnebaneareal af Amagerbanen og så anlægge en færgevej til Dragør havn tværs gennem villakvarteret.

Men sådan gik som bekendt ikke. Trafikken blev i 1960 ført via et sydligere villakvarter.

Omkring 1970 fik grundejerne ved Øresunds Allé tilbudt, at de kunne købe det areal, som de havde lejet og disponeret over siden 1906.

På matrikelkort fra omkring 1980 ser man, hvordan arealet til den gamle havnebane nu officielt er blevet den del af villagrundene. Kort: Geodata.
På matrikelkort fra omkring 1980 ser man, hvordan arealet til den gamle havnebane nu officielt er blevet den del af villagrundene. Kort: Geodata.

I dag kan man forsat nyde en tur i det gamle villakvarter og kun mærke “historiens vingesus”, når man i haverne ser de skelmarkeringer, der blev anbragt i 1906 for at markere jernbanearealet.

Skelmarkering opsat i 1906. I haverne, hvor banen skulle have ligget, sørgede Amagerbanen for, at grundejerene ikke var i tvivl om, hvor der ikke skulle bygges noget, da arealet til ca. 1970 tilhørte Amagerbanen. Foto: Dines Bogø, 2021.
Skelmarkering opsat i 1906. I haverne, hvor banen skulle have ligget, sørgede Amagerbanen for, at grundejerene ikke var i tvivl om, hvor der ikke skulle bygges noget, da arealet til ca. 1970 tilhørte Amagerbanen. Foto: Dines Bogø, 2021.

Grundejerne havde pligt til at renholde arealet og det blev kontrolleret bl.a. når Amagerbanens funktionær kom for at opkræve den årlige lejeafgift på 2 kr.

Stationsforstander Jens Peter Kure, havde skrevet kvitteringer og det var ofte yngste billetdreng, der havde opgaven med turen rundt i kvarteret.


Om Dines Bogø

Dines Bogø har bidraget med over 1.000 artikler til aviser og fagblade, 40 bøger om lokalhistorier og besættelsen, afholdt 441 foredrag og byvandringer om 40-50 forskellige emner.

Læs mere på hans hjemmesider:
Dobbeltmordet.dk
Beretning.dk
Din-Bog.dk
Lokalhistorier.dk
Sydamager.dk
Kriminalsager.dk

Dines Bogø på Wiedergården, Dragør. Foto af: Dragør News
Del dette opslag: