Velkommen til “I Byen med Bogø“, hvor Dines Bogø byder ind med små lokale historier og fortællinger fra Dragør og omegn.
Sporvogne i Dragør?
Hvad er nu det? Sporvogne?
Alle lidt ældre ved, at der kørte sporvogne i Storkøbenhavn i kommunerne København, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe og Lyngby-Tårbæk.
Der har aldrig kørt sporvogne i Dragør. Og dog. Ikke kørende på egne skinner, men mindst seks sporvogne er “blevet kørt” til Dragør eller mere korrekt til Store Magleby.
I København, Aarhus og Odense kørte der sporvogne. Efterhånden som vognene blev nedslidt blev de ophugget eller solgt.
På Sporvejsmuseet mellem Roskilde og Ringsted har man i dag bevaret mere end 100 sporvogne, trolleyer og busser. De fleste er renoveret og vedligeholdes, så man kan opleve dem på det store kørende anlæg.
Sporvogne i Store Magleby
I årene 1933-66 kom der sporvogne til Sydamager. De blev brugt som sommerhuse eller legehuse.
Man kender til seks stykker, der blev transporteret herud, og to af dem eksisterer delvis endnu.
Motorvognene
De kendte vogne er to motorvogne og fire bivogne.
Begge motorvogne er oprindelige toetages Frederiksberg-vogne fra “FS”, Frederiksberg Sporveie.
Frederiksberg-vogne indgik i 1919 i Københavns Sporveje “KS” ved sammenlægning af de to kommuners vogne, remiser og skinneanlæg.
Den ene motorvogn nr. FS 27 blev opstillet på Nordstranden på Nordre Dragørvej 149 i april 1934. Den brændte under meget spektakulære omstændigheder i januar 1945.
Den anden motorvogn FS 40 blev opstillet på Sydstranden i Grundejerforeningen Maglevang på adressen Lange Blok 29 (i dag Ternevænget 29). Da der skulle opføres en villa på grunden, blev dele af vognen demonteret og resten indgik i fundamentet til villaen.
De ældste bivogne
De ældste bivogne var ombyggede hestesporvogne.
Den ene KS-bivogn blev opstillet og anvendt som sommerhus på Parkvej 19, der dengang lå uden for Grf. Søvang. Vognen blev helt fjernet, da den nuværende villa blev opført i 1973.
Den anden tidligere hestesporvogn blev opstillet på Akacievej 23 og her anvendt som sommerhus. De omkringboende var dengang ikke så glade for sporvognen. Da der efterhånden havde været for meget hærværk på vognen, blev ejeren træt af det hele. Han lånte et par heste og en plov. Der blev gravet et stort hul på grunden. Bivognen blev væltet i hullet og tildækket.
De nyere bivogne
De “nyeste” bivogne, der var i Dragør, var fra begyndelsen af forrige århundrede, men kendes af mange, da de var i brug op til midten af tresserne.
Frelsens Hær købte en bivogn i 1966, der blev opstillet i hærens sommerlejr på Fælledvej 132. Den stod der en del år, men da den blev rusten og ruderne ødelagt, var den ikke mere børnevenlig.
Bestyrelsen i Andelshaveforeningen Søndergården købte i 1961 bivogn nr. 1277. Medlem nr. 15 af Sporvejshistorisk Selskab, afdøde fotograf Torben Liebst var med ved begge transporter af de bivogne, og derfor er begivenhederne veldokumenteret.
Som med bivognen i lejren blev også denne sporvogn udsat for lidt hårdhændet behandling. Bivognen i Søndergården (anlagt 1958-59) stod lige op ad et fredet fortidsminde, hvor der samtidig var boldbane. Sporvognen holdt ca. fire år som legehus.
Er der flere tidligere sporvogne, trolleyer eller busser?
Hist og pist forlyder det, at det og det hus er opbygget over en tidligere jernbanevogn eller måske en sporvogn. Det kan også være, at det var en sigøjner- eller cirkusvogn?
Under alle omstændigheder har der også stået flere off. transportkøretøjer på det sydlige Amager. Flere steder har der i kortere eller længere periode også været fritstående såkaldte sigøjnervogne opstillet på ubebyggede grunde.
På “Bülows grund”, nuværende Krudttårnsvej 45 stod der en speciel vogn i begyndelsen af halvtredserne. Mere om det ved en senere lejlighed.
Om Dines Bogø
Dines Bogø har bidraget med over 1.000 artikler til aviser og fagblade, 40 bøger om lokalhistorier og besættelsen, afholdt 441 foredrag og byvandringer om 40-50 forskellige emner.
Læs mere på hans hjemmesider:
Dobbeltmordet.dk
Beretning.dk
Din-Bog.dk
Lokalhistorier.dk
Sydamager.dk
Kriminalsager.dk