Dragør-Limhamn Færgen 1934-1939

Fra Dragør til Limhamn. Dines Bogø fortæller om den første færgeforbindelse mellem de to byer.
1934. Færgen "Dragør", der kunne medbringe 250 passagerer og 5 automobiler. Foto: Privatarkiv.
1934. Færgen "Dragør", der kunne medbringe 250 passagerer og 5 automobiler. (Privatarkiv).
20220815 DB korr | foto fra dragørnews.dk

Velkommen til “I Byen med Bogø“, hvor Dines Bogø byder ind med små lokale historier og fortællinger fra Dragør og omegn.


Dragør-Limhamn Færgen 1934-1939

Efter flere forsøg åbnede man i sommeren 1934 en færgerute mellem Dragør og Limhamn.

Det var Turistforeningens formand Axel Hermann der sammen med landsretssagsfører Carl Bryld, købmand Edvard Ravn, grosserer Nissen og skibsreder Albert Jensen havde fået tilladelse til besejlingen.

Autoparkejer (Kirkevej 177-179), kommunalbestyrelsesmedlem Robert Hansen havde også været aktiv i forbindelse med stiftelsen af det nye selskab. Der havde været debat i kommunalbestyrelsen om, hvor meget man kunne kræve i afgift af færgeselskabet.

Ca. 1935. Færgen ligger ved Dampskibsmolen.  I forgrunden på Nordre Mole ser man Dragør Sejlklub gamle klubhus, der i april 1950 genopstod som sommerhus på Strandstien 100. (Foto: Digitalt farvelagt, er fra Det Kgl. Bibliotek.
Ca. 1935. Færgen ligger ved Dampskibsmolen. I forgrunden på Nordre Mole ser man Dragør Sejlklub gamle klubhus, der i april 1950 genopstod som sommerhus på Strandstien 100. (Foto: Digitalt farvelagt, er fra Det Kgl. Bibliotek.

Prøvesejlads den 5. juli 1934

Første tur gik fra København til Dragør den 5. juli 1934. Den halve by var på benene for at overvære at færgen “Dragør” afsejlede med de særlig indbudte passagerer.

Der var hurraråb, blomster og taler, og to lejetjenere sørgede for, at gæsterne også fik lidt at styrke sig på under sejladsen.

Fartplan sommeren 1934. Foto: Privatarkiv.
Fartplan sommeren 1934. Foto: Privatarkiv.

Færgen sejlede normalt tre dobbeltture, men midt om sommeren kunne der være op til 5 dobbeltture. Billetprisen for en person var 1 kr. (retur 1,75 kr.), og det kostede mellem 5 og 7 kr. at få transporteret en almindelig personbil til Limhamn.

Efter, at færgen havde sejlet på ruten Dragør-Limhamn et par år, havde man fundet det formålstjenligt at forbedre opholdet for passagererne. Man havde på agterdækket fået udført en større overbygning. Bådebygger Hendrik Petersen og smed Orla Olsen havde stået for denne ombygning.

Aviserne bragte ofte reportager fra turene med færgen. En journalist beretter således, at doktor Dich havde aflyst al sygdom i Dragør for derefter, iført specielt malerisk færgepåklædning, sammen med kone, børn og cykler at tage turen til Limhamn.

1939. Dr. Poul Dich på udflugt til Limhamn. Foto: Privatarkiv.
1939. Dr. Poul Dich på udflugt til Limhamn. Foto: Privatarkiv.

Besættelsen

Sidste sæson for overfarten blev 1939, idet krigen satte en stopper for fortsat aktivitet. Midt under besættelsen lejede værnemagten skibet.

Skibet blev anvendt som transportskib, hjemmehørende i Kiel. Efter befrielsen lykkedes det ikke at finde skibet, og man formoder, at skibet var blevet sænket af allierede fly i 1944 ved Kielerkanalen.

Mange solgte deres aktieposter (50 og 100 kr. stykker) for en øl eller 2 kr. De ærgrede sig, da forsikringsselskabet udbetalte erstatning til aktionærerne ud fra aktiernes værdi.

En kort periode lå "Dragør" i Frederiksholms Kanal inden det indgik i Den tyske Kriegsmarine. Foto: DB-Arkiv.
En kort periode lå “Dragør” i Frederiksholms Kanal inden det indgik i Den tyske Kriegsmarine. Foto: DB-Arkiv.

Ny færge

De lokale var ikke interesseret i at genetablere en færge til Sverige efter besættelsen. Man mente ikke, at svenskerne ville komme til Dragør for at købe ind, da danske varer stadig var rationerede.

Desuden var man bange for, at danskerne i stor målestok ville tage til Sverige for at købe alle de eftertragtede varer som kaffe, chokolade m.v.

Først i 1960 lykkedes det at få genetableret færgeforbindelsen mellem de to byer. Dengang som senere, til lukningen i 1999, var det en politisk varm kartoffel, hvor økonomiske interesser og miljøhensyn ikke helt faldt sammen.

Senere blev der en kort periode etableret en passagerfærge om sommeren, der også medtog cykler.


Om Dines Bogø

Dines Bogø har bidraget med over 1.000 artikler til aviser og fagblade, 40 bøger om lokalhistorier og besættelsen, afholdt 441 foredrag og byvandringer om 40-50 forskellige emner.

Læs mere på hans hjemmesider:
Dobbeltmordet.dk
Beretning.dk
Din-Bog.dk
Lokalhistorier.dk
Sydamager.dk
Kriminalsager.dk

Dines Bogø på Wiedergården, Dragør. Foto af: Dragør News
Del dette opslag: