Jens Peter: En cykelhandler på Strandlinien – del 2

Tilhører man den lidt ældre generation i Dragør, har man uden tvivl stiftet bekendtskab med cykelhandler Jens Peter. Dines Bogø deler her hans historie, baseret på en samtale med hovedpersonen tilbage i 1996. Læs anden del her.
Ca. 1975. Jens Peter kunne meget andet end ordne cykler. Her har fremstillede en hel serie af minicykler. Bemærk de mange fotos på væggen, der bar præg af at have været taget ned mange gange, når nogen ville kigge nærmere. Foto: DB-arkiv.
Ca. 1975. Jens Peter kunne meget andet end ordne cykler. Her har fremstillede en hel serie af minicykler. Bemærk de mange fotos på væggen, der bar præg af at have været taget ned mange gange, når nogen ville kigge nærmere. Foto: DB-arkiv.
20220815 DB korr | foto fra dragørnews.dk

Velkommen til “I Byen med Bogø“, hvor Dines Bogø byder ind med små lokale historier og fortællinger fra Dragør og omegn.


Jens Peter: En cykelhandler på Strandlinien – del 2

Andet arbejde i cykelforretningen

Da man ikke kunne leve af at være cykelhandler under krigen, og jobbet som brandmand kun var et bijob, måtte der gøres noget andet.

Angela, som Jens Peter blev gift med i 1931, havde også været på Wieders væverier. Hun startede en mindre rulleforretning i baglokalet på cykelforretningen.

Jeg gik i gang med at reparere og handle med kakkelovne. Kakkelovnene skulle bl.a. have isat nye sten. Kakkelovnene hentede jeg på trehjulede budcykel hos kunderne, reparerede dem i forretningen og bragte dem derefter ud igen og opsatte dem.

Noget af arbejdet kunne dog foregå hos kunderne. Turen med de tunge kakkelovne gik både til Nordstranden og Søvang.

Angela passede cykel- og rulleforretningen, når jeg var væk. Angela kunne tjene 13 kr. om ugen ved at have rulleforretningen.

August 1974. Angela og Jens Peter holdt ferie sammen en uge om året med deres mangeårige venner bager Knud Jørgensen og Margrethe, når de kunne skaffe afløsere. De var også begyndt at tale om, at de ville gå på pension samtidig. Foto: DB-arkiv.
August 1974. Angela og Jens Peter holdt ferie sammen en uge om året med deres mangeårige venner bager Knud Jørgensen og Margrethe, når de kunne skaffe afløsere. De var også begyndt at tale om, at de ville gå på pension samtidig. Foto: DB-arkiv.

En sommerdag i 1944 stillede den danske Gestapo-mand Helge Klein Nielsen i forretningen, og spurgte, om jeg kunne hjælpe ham til Sverige. Det kendte jeg selvfølgelig ikke noget til, sagde jeg.

Senere samme år, fik jeg igen kontakt med Gestapo-folkene fra ”Villa Pax”. De havde købt en kakkelovn af mig, og nu ville de have mig til at opsætte den i Gruberts beslaglagte villa på Annasvej 3. Mens jeg bankede hul til skorstenen, stod der en Gestapo-mand og overvågede arbejdet. Måske var man bange for, at jeg skulle snuppe nogle af de mange uniformer eller hjelme med dødningehoveder. På det tidspunkt var hele Annasvej spærret af med pigtråd.

Der blev også tid til at bygge en ”cykelbil” til mælkeudsalgsejer Evald Hansen. Cykelbilen blev vist frem i København, hvor den vandt andenpræmie i en konkurrence med pedalbiler. Cykelbilen medvirkede også i et indslag i en kortfilm, der blev vist i biograferne.

Jens Peter byggede i 1940 en pedaldrevet vogn til Dragør Mælkeforsyning v/Evald Hansen, Vestgrønningen 12. Pedalvognen vandt andenpræmie ved en konkurrence, der blev afholdt i august samme år. På en kortfilm, der blev i biograferne, så man de mange pedalbiler ved Den hvide Kødby på Søndre Boulevard. Foto: DB-arkiv.
Mælkeforsyning v/Evald Hansen, Vestgrønningen 12. Pedalvognen vandt andenpræmie ved en konkurrence, der blev afholdt i august samme år. På en kortfilm, der blev vist i biograferne, så man de mange pedalbiler ved Den hvide Kødby på Søndre Boulevard. Foto: DB-arkiv.

Spøgefuldheder

Jens Peter har altid haft tid til en lille snak med kunderne, og ofte måtte han fremvise sin store samling af ølflasker og øldåser. Gennem årene var det blevet til en anseelig samling. Mange fremmedartede flaske prydede hylderne, hjembragt af kunder, flypersonale m.fl. Ofte morede kunderne sig over Jens Peters spøgefuldheder og hans små skilte i forretningen.

Mange eksotiske mærker hjembragt af ansatte i Københavns Lufthavn, men her nydes en Gl. Carlsberg. Foto: DB-arkiv.
Mange eksotiske mærker blev hjembragt bl.a. af ansatte i Københavns Lufthavn. Her nydes dog en Gl. Carlsberg. Foto: DB-arkiv.

Da oliekrisen kradsede i begyndelsen af halvfjerdserne, reklamerede jeg i forretningen med ”Her er olie nok”. Vores søn pyntede ofte vinduet, og mange kiggede forbi, for at se, hvad vi nu havde fundet på.

Mange husker sikkert stadig den 25-øre, som lå på gulvet i forretningen. Utallige er de gange, hvor en ny kunde diskret har sat foden på mønten, for så at ville samle den op, når Jens Peter vendte ryggen til. Men mønten var sømmet fast på gulvet.

Oliekrisen 1973. Cykelolie til flere år koster 2. kr. Men du kan også købe en ny cykel for 460 kr. sagde han til kunderne. Foto: DB-arkiv
Oliekrisen 1973. Cykelolie til flere år koster 2. kr. Men du kan også købe en ny cykel for 460 kr. sagde han til kunderne. Foto: DB-arkiv

Kundernes cykler blev repareret i den rækkefølge, de blev afleveret, men der var dog undtagelser. En dag stod en lille dreng med sin punkterede cykel og bad så mindeligt Jens Peter om han ikke ville lave cyklen med det samme.

Du må vente, der er andre cykler, der skal ordnes først! Drengen så helt elendig ud, så jeg sagde til ham, at hvis han gik hjem og tissede imens, så ville jeg se, hvad jeg kunne gøre.

Men der gik lang tid, inden drengen var tilbage. ”Jeg kunne altså ikke, Jens Peter”, sagde drengen næsten grædende. Han blev dog jublende glad igen, da jeg afleverede den færdige cykel til ham.

Ca. 1968. Jens Peter holdt meget af børn, men det var ikke altid de forstod hans humor. Foto: DB-arkiv.
Ca. 1968. Jens Peter holdt meget af børn, men det var ikke altid de forstod hans humor. Foto: DB-arkiv.

Sammen med postbud Strøbech holdt Jens Peter hvert år julefrokost. I forretningen var der dækket op på et klapbord med fin dug, lys osv. De kolde snaps blev nydt og øllerne var ikke hentet fra hylderne, men af mere ordinære mærker.

1974-1975. Postbud Helge Strøbech holdt pause hos cykelhandleren. Når det var jul sørgede datteren Vicki for, at der var pyntet op med hvid dug, julelys m.v. ”Husk nu også skylleskåle”, sagde hendes far ofte. Forretningen var lukket. Mange kiggede forbi og vinkede ind. Foto: DB-arkiv..
1974-1975. Postbud Helge Strøbech holdt pause hos cykelhandleren. Når det var jul sørgede datteren Vicki for, at der var pyntet op med hvid dug, julelys m.v. ”Husk nu også skylleskåle”, sagde hendes far ofte. Forretningen var lukket. Mange kiggede forbi og vinkede ind. Foto: DB-arkiv..

Jens Peter lukker og slukker

I 1976 solgte Jens Peter forretningen til Viggo Mühldorf.

Jeg havde gerne set, at den store samling af ølflasker og dåser i cykelforretningen var blevet bevaret, da jeg lukkede på Strandlinien.

Jeg spurgte mange steder, med der var ikke rigtig interesse for at overtage samlingen og med stor sorg, måtte jeg skille mig af med den.

Flere år efter kom der flere forespørgsler på samlingen. Jeg kunne nok fortælle mere, men det kan jo komme en anden gang. Det har været en dejlig tid som cykelhandler og brandmand og Angela har været en stor støtte for mig.

Ca. 1968. Da Jens Peter Andersen solgte forretningen, flyttede han samlingen med de mange flasker samt fotos og opslag til et lille værksted i Trein Jylmands Gang. Foto: DB-arkiv.
Ca. 1968. Da Jens Peter Andersen solgte forretningen, flyttede han samlingen med de mange flasker samt fotos og opslag til et lille værksted i Trein Jylmands Gang. Foto: DB-arkiv.

Øvrige fotos fra DB-arkiv

Ca. 1973. Mange fotografer kom forbi. Jens Peter og forretningen var et godt motiv. Her sammen med John Mogensen, der boede i Store Magleby og Dragør fra 1961 til sin død i 1973. Foto: DB-arkiv.
Ca. 1973. Mange fotografer kom forbi. Jens Peter og forretningen var et godt motiv. Her sammen med John Mogensen, der boede i Store Magleby og Dragør fra 1961 til sin død i 1973. Foto: DB-arkiv.
Kommunalpolitiker Lene Bro, der boede på Fristranden i begyndelsen af halvfjerdserne, lagde også vejen forbi Jens Peter. Foto: DB-arkiv.
Kommunalpolitiker Lene Bro, der boede på Fristranden i begyndelsen af halvfjerdserne, lagde også vejen forbi Jens Peter. Foto: DB-arkiv.
Ca. 1974. Ejendommen Strandstræde 8 er opført i 1784, som man ser på facaden. Samme dag som Jens Peter Andersen lukkede sin cykelforretning i 1976, lukkede Knud Jørgensen sin bagerforretning. Da ejendommen blev ombygget til ejerlejligheder, blev den sydlige indgang flyttede til den oprindelige placering. Foto: DB-arkiv.
Ca. 1974. Ejendommen Strandstræde 8 er opført i 1784, som man ser på facaden. Samme dag som Jens Peter Andersen lukkede sin cykelforretning i 1976, lukkede Knud Jørgensen sin bagerforretning. Da ejendommen blev ombygget til ejerlejligheder, blev den sydlige indgang flyttede til den oprindelige placering. Foto: DB-arkiv.
1989. Mange kiggede forbi i sommerresidensen, da Jens Peter blev 80 år. Da ”Dragør Kolonihaveforening af 18. august 1910” i 1993 måtte flytte til Rytterager 9 fulgte Angela og Jens Peter ikke med. Nu ville de ikke flytte igen, som de gjorde fra Strandjægervej i 1970. Foto: DB-arkiv.
1989. Mange kiggede forbi i sommerresidensen, da Jens Peter blev 80 år. Da ”Dragør Kolonihaveforening af 18. august 1910” i 1993 måtte flytte til Rytterager 9 fulgte Angela og Jens Peter ikke med. Nu ville de ikke flytte igen, som de gjorde fra Strandjægervej i 1970. Foto: DB-arkiv.

Om Dines Bogø

Dines Bogø har bidraget med over 1.000 artikler til aviser og fagblade, 40 bøger om lokalhistorier og besættelsen, afholdt 441 foredrag og byvandringer om 40-50 forskellige emner.

Læs mere på hans hjemmesider:
Dobbeltmordet.dk
Beretning.dk
Din-Bog.dk
Lokalhistorier.dk
Sydamager.dk
Kriminalsager.dk

Dines Bogø på Wiedergården, Dragør. Foto af: Dragør News
Del dette opslag: